…
..
.
LANGIT TAK
SELALUNYA CERAH… Berjeda. Terkedu juga. Memikirkan rasionalnya ‘pukulan’
kata-kata “Liberal” tu.
“Err.. Kenapa?
Tang mana pulak liberalnya ana ni? Cer explain sikit..”
“Kamu
mengkaji karya dari Barat. Dah tak ada karya ilmuwan Islam lagi yang kamu boleh
kaji?”
Ahhaa! Baru
teringat sedang mengkaji berkenaan Karen Armstrong. “Oh. Pendapat akh, kenapa ana
tak buat macam tu?”
“Eh. Soalan
dibalas soalan? Hmm, sebab mungkin minat kamu ke arah itu.”
“Haa..
ragu-ragu, kan? Sebab akh sendiri tak tahu niat ana kaji tentang Orientalis. Akh
sendiri pun tak pasti niat sebenar si penulis, kan? Bagaimana boleh akh cakap ana
liberal sebab mengkaji golongan yang dilihat seperti sedang mengimplimentasikan
Liberalisme?”
“Barat..
semua ada agenda nak jatuhkan Islam.” Keras nampaknya pendirian si Akh ni.
“Tahu tak
tentang sejarah penulisan buku Muhammad: Prophet for Our Time yang ana
sedang kaji?”
“Tak. Tak
pernah berhajat nak baca buku dari bukan ilmuwan Islam. Semua akan
menyesatkan.”
“It’s
written after the events of 9/11 as a response towards a claim from members of
the Christian rights in US, media and other Western society. Akh know what they
claimed about?”
Opps..kalau sedang geram terkeluar juga bahasa Inggeris. Kenapa tak bahasa Arab? Entah, tabiat tak disangka-sangka. >.<
“Maaf. Dan tolong terangkan dalam bahasa Melayu.” Haa, kan dah kena.
Ahh.. T_T
..parah juga nak berdepan dengan pertentangan macam ni. Sudah di’banned’ segala
buku dari seberang, bahasa juga sama? Nak dikatakan lahir zaman penjajah? Tak
juga. Hebat dalam sejarah? Mungkin, semangat patriotisme tinggi. Tak dinafikan ilmu agamanya yang tinggi, mungkin merasakan tiada keperluan untuk yang lainnya.
“Baik. Tapi, cop, dengar dulu sehingga ke noktah akhir ana melontarkan kata. Bagi
ana ruang untuk terangkan, ya?”
“Ok.” Pasrah. Semacam menyuakan telinganya keluar dari balik pintu tempat dia 'bersembunyi'.
“Ana mula
dari soalan pertama akh...
1. Ana mengkaji tentang buku Barat sebab ada manfaatnya buat ana dalam berdakwah kepada non-Muslim terutama mereka yang bertutur dalam bahasa Inggeris. Fakta dan huraian yang ditulis dalam bahasa Inggeris oleh ilmuwan Islam adalah terhad. Terkadang, sekalipun dah diterjemahkan, tetap ada yang tak dapat difahami kerana teks diterjemahkan secara literal, dan tak diterjemahkan secara bebas dengan gaya bahasa yang mudah. Jika ana nak cadangkan pada mereka bahan bacaan apa yang boleh memahamkan mereka kepada Islam, darimana lagi yang boleh ana cadangkan? Ana tak mampu menulis bahasa Inggeris sehebat mereka yang asalnya bahasa Inggeris adalah bahasa ibunda mereka.
Tentang
niat para Orientalis menulis tentang Islam, ana bercakap tentang Orientalis Pro-Islam,
walau mereka bukan beragama Islam, mungkin mereka juga tertarik untuk
mempelajari berkenaan Islam atau mereka mungkin sekadar nak mengkaji tentang
Islam hasil daripada perasaan ingin tahu, sebagaimana akh ingin tahu kenapa ana
nak kaji tentang mereka, sehingga timbul kenyataan dari akh mengatakan ana
liberal.
2. Ana juga
tertanya-tanya, apa yang mereka tulis sebenarnya. Nak kena kaji. Nak kena tahu betulnya
apa, salahnya apa. Yang betul boleh dijadikan panduan, yang salah WAJIB diperbetulkan! Jika bukan kita yang meneliti dan kaji, siapa lagi? Kita yang faham Islam, kita
yang ada rujukan-rujukan Islam yang sahih dan mu’tabar, tapi kita terus diam,
keadaan akan bertambah punah. Kita tak pimpin penulisan mereka, mereka makin
menyimpang dari kebenaran.
Ana percaya
akh berpegang kepada ayat-ayat 2:120 dan 3:118 serta hadis-hadis yang mengatakan kita tak boleh ikut mereka dan mereka sentiasa merancang untuk jatuhkan Islam khususnya menyembelih umat Islam walhal hanya dengan kata-kata atau ayat buatan mereka sendiri. Kalau mereka nak jatuhkan Islam
sekalipun, kita kena tahu darimana puncanya. Kalau buku tu bawa ajaran sesat,
kita yang caritahu dan buktikan yang buku itu sesat. Tak boleh
sewenang-wenangnya kita pukul rata semuanya sesat jika apa yang mereka tulis
adalah kebenaran malah terdapat dalam teks-teks agama Islam.
3. Karen
Armstrong yang sedang ana kaji, memang dia bukan Islam, tetapi dia sendiri
telah meragui kepercayaan terhadap Kristian Katolik yang dia anuti. Bahkan ditulis
dalam buku-bukunya tentang kelemahan yang ada pada agamanya yang dulu tu. Jika dia
mempromosikan agamanya, kenapa dia buat macam tu? Dan dia mengkaji agama-agama
di dunia. Itu beri manfaat dan telah permudahkan jalan pengetahuan. Jika berkaitan dengan akidah, lagi perlu kita
ketahui. Percaya atau tidak, kehidupan kita hari ini, dah banyak bercampur-aduk,
kadang kita tak sedar pun. Jika kita dah tahu dari satu sisi, kita boleh tahu
sisi yang lain macammana. Tugas kita
untuk ambil peranan cari kesahihan dan kebenaran. Islam ajarkan kita tentang tabayyun,
kan?
Buku tu ditulis selepas kejadian 9/11. Waktu tu, orang Islam dalam keadaan genting. Di seluruh dunia, orang bukan Islam sedang negatif terhadap Muslim dan Islam. Bukan setakat ditohmah atau dikeji, tetapi berlaku pembunuhan dan sebagainya. Muslim dikatakan pengganas dan Rasulullah SAW dituduh insan yang bawa doktrin keganasan. Dia sendiri merasa perlunya menulis untuk berikan suatu impak positif terhadap masyarakat Barat. Nak lihat keamanan, nak lihat keharmonian.
Dia dah tulis sebelum tu tentang Nabi Muhammad s.a.w., tapi kemudiannya dia kaji semula dan tulis dalam bahasa yang mudah dan lebih berfokus, supaya bahan bacaannya tak terlalu berat tambahan bagi orang-orang Barat yang sudah dilitupi dengan sikap perjudis terhadap Islam. Tak banyak, sikit pun takpelah, asalkan dapat hilangkan prejudis mereka tentang Islam. Iya, pasti ada kekurangan pada penulisannya, tapi sekurangkurangnya dia dah menyampaikan sedikit kebenaran.Ilmuwan Islam membetulkan kesalahan penulisannya.
4. Mungkin
dengan cara dia minat menulis berkenaan Islam, satu cara Allah nak dekatkan dia
dengan Allah. Kita tak pernah tahu hidayah tu datang dari arah mana."
"Saya tetap tak setuju! Sia-sia mengkaji tentang Barat. Kita dah ada kitab-kitab mu'tabar kita, gunakan je la yang sudah ada. Bagi mereka yang nak tahu tentang Islam, mereka kena belajarlah bahasa Arab, sebab tu Allah turunkan al-Quran dalam bahasa Arab."
"Kalau macam tu gayanya, ana dan akh perlu kaji semula macammana Islam boleh tersebar ke 2/3 dunia sehingga sampai Islam kepada kita hari ini yang jauhnya dari bumi Arab beribu-ribu batu. Pasti-pastinya ilmu agama yang sampai kepada kita tak hanya dalam bahasa Arab.
Ilmu terbahagi kepada fardhu 'ain dan fardhu kifayah, kan? Ilmu Allah tu luas. Setiap manusia diberikan kebijaksanaan dan kemampuan yang berlainan. Kenapa Allah jadikan kita berbangsa-bangsa, pasti ada hikmahnya. Waspada itu perlu, tapi harus diletakkan pada tempatnya, kalau tak, kita yang rugi.
Apapun yang datang kepada kita hari ini, seperti anjuran Allah s.w.t. dan junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w., BERPEGANG TEGUH kepada apa yang telah diberikan kepada kita, yakni al-Quran dan as-Sunnah.
Umat Islam itu umpama satu bangunan, setiap penjuru perlunya pendokong. Di sisi manapun kita, segalanya adalah hanyasenya perlu melaksanakan amanah kita sebagai hamba Allah 'Azza wa Jalla.
Ingat.. Kebenaran yang tidak terancang akan dikalahkan oleh kebatilan yang terancang.. Wallahu 'Alaam..
Noktah." :)
Masing-masing terdiam. Berfikir jauh tentang benarnya benar sesuatu.
Umat Islam itu umpama satu bangunan, setiap penjuru perlunya pendokong. Di sisi manapun kita, segalanya adalah hanyasenya perlu melaksanakan amanah kita sebagai hamba Allah 'Azza wa Jalla.
Ingat.. Kebenaran yang tidak terancang akan dikalahkan oleh kebatilan yang terancang.. Wallahu 'Alaam..
Noktah." :)
Masing-masing terdiam. Berfikir jauh tentang benarnya benar sesuatu.
No comments:
Post a Comment